Guide: Sådan forbereder du dig til et møde i din bank

Det kan godt betale sig at forberede sig grundigt til et møde i banken – bogstaveligt talt. Der kan nemlig være gode penge at spare, hvis du har sat dig ordentligt ind i tingene forud for mødet. Det gælder især, hvis du skal forhandle priser og vilkår for et eventuelt lån.

Det kan være en rigtig god idé at forberede sig grundigt til de langtrukne og til tider nervepirrende møder i banken. En god forberedelse kan nemlig resultere i en fornuftig besparelse på dit næste banklån eller generelt bedre vilkår for dig som bankkunde. Hvis du har sat dig godt ind i tingene inden dit bankmøde, fremstår du som en seriøs kunde i bankens øjne, og ved at have forberedt nogle gode argumenter vil du have nemmere ved at forhandle en lavere rente og bedre betingelser. Her får du en guide til, hvordan du bedst forbereder dig til et møde i din bank.

Hav styr på papirerne

Inden du går til mødet, er det en rigtig god idé at sørge for at finde alle de papirer frem, som banken kunne finde på at bede om at se til mødet. Hvis du bor med en kæreste eller ægtefælle, skal hans eller hendes dokumenter ligeledes graves frem fra gemmerne, da disse også er relevante for bankmanden. 

Liste over relevante dokumenter, hvis du skal ansøge om lån:

  • Lønsedler for de sidste tre måneder
  • Den seneste årsopgørelse
  • Oversigt over mulig gæld og formue
  • Oversigt over forsikringsdækning ved sygdom, invaliditet og død
  • Terminskvittering fra realkreditinstituttet (hvis du har realkreditlån)
  • Budget over indtægter og udgifter

For at vurdere hvorvidt du kan blive godkendt til et lån eller ej – og hvis ja, til hvilken rente – skal banken se dine lønsedler for de sidste tre måneder, som du finder ved at logge ind på e-boks. Hvis du ikke er i arbejde, skal du præsentere bevis på, at du modtager en anden form for indkomst. Det kan eksempelvis være dagpenge, hvilket du kan finde en oversigt over hos din A-kasse.

Banken skal også bruge din seneste årsopgørelse, som du kan downloade fra SKATs hjemmeside. Din årsopgørelse skal de bruge til at få adgang til oplysninger, der er nødvendige for at kunne rådgive dig ordentligt i låneprocessen.

Hvad angår eventuel gæld og formue, så vil banken i langt de fleste tilfæde sidde inde med denne information, eftersom de har adgang til dine konti. Alligevel kan det være en god idé at medbringe dokumentation herpå, da det viser, at du har overblik over din økonomi.

Et andet dokument, der kan være interessant for banken at se (hvis du har det), er en oversigt over, hvordan du er forsikret i tilfælde af sygdom, invaliditet eller død. Alt efter størrelsen på det lån, du ønsker at optage, kan det være relevant for din bank at vide, hvordan du er forsikret, hvis du skulle ske at blive syg eller invalid og miste dit arbejde eller i værste fald går bort, hvormed du ikke vil kunne tilbagebetale dit lån som aftalt. I sådan en situation vil banken gerne være sikker på, at de stadigvæk kan få deres penge tilbage.

Hvis du har et realkreditlån, bør ligeledes fremvise en terminskvittering fra realkreditinstituttet. Den kan du finde i din oversigt over betalinger tilknyttet til BS eller PBS i din netbank.

Sidst, men ikke mindst, bør du medbringe et vel udarbejdet budge (find budgetskema her), der viser alle dine indtægter og udgifter, herunder både faste og variable. Der er to gode grunde til, at det at lægge et budget er en essentiel del af forbederelserne til mødet i banken: 

  • Din bankrådgiver har brug for at få overblik over din økonomiske situation, før han eller hun kan godkende en låneansøgning fra dig – hvad end det drejer sig om forbrugslån, billån eller et almindelig banklån
  • Ved at udarbejdet et grundigt budget viser du ligeledes banken, at du har sat dig ind i og overblik over din privatøkonomi, hvilket er en faktor, der vægter højt i bankens øjne.

Ved at have forberedt alle nøgleoplysningerne om dig selv og din økonomi inden mødet, er du garanteret at få en langt bedre oplevelse, end hvis du møder uforberedt op. Din rådgiver vil desuden opfatte dig som en seriøs kunde, der har styr på og overblik over sin privatøkonomi, hvilket giver et bedre grundlag for forhandling af, for eksempel, bedre priser og vilkår i forbindelse med dit næste lån.