Få gratis tilbud fra 3 banker

Lad bankerne slås om at give dig det bedste tilbud på banklån og andre bankforretninger – det betaler sig!

  1. Lad bankerne slås om dig – få 3 gratis tilbud
  2. Komplet oversigt og sammenligning af lån: Klik her

Alt er til forhandling, og det gælder også renten og gebyrerne på dit banklån. Med nedenstående 10 råd, plus et bonusråd, kan du gå fra at have et dyrt banklån til at få et billigt banklån.

Ring og book et møde med banken

Fortæl din bankrådgiver hvad mødet går ud på, så vedkommende kan forberede sig og måske endda allerede inden møde kan finde lidt ”rabat”.

Det er vigtigt at have in mente, at selvom du har stor gæld, så er du ikke nødvendigvis en dårlig kunde. Bankerne lever af at låne penge ud, så uden dig eksisterede de ikke!

Ansøg GRATIS om lån hos Bank Norwegian

Hav styr på dine argumenter for et billigt banklån

Når du sidder foran din bankrådgiver, skal du fokusere på dine stærke sider og økonomiske styrker.

  • Ejer du noget, som banken kan få pant i?
  • Har du et godt og sikkert job?
  • Har du lagt et budget, og er der masser af luft?
  • Betaler du dine afdrag til tiden?
  • Har du sjældent overtræk?
  • Andet du kan bruge til at få et billigt banklån?

Osv.

Sammenlign renter og gebyrer med bankens konkurrenter

Ved at have undersøgt og sammenlignet renter og gebyrer med de øvrige spillere på markedet, kan du lægge yderligere pres på bankrådgiveren. Hvis konkurrenterne er billigere, vil det sætte rådgiveren i en svær situation. De bedste måder at få kendskab til konkurrerende bankers priser er enten ved at kontakte dem, benytte online prissammenligningssider, spørge familier og venner og eller holde øje med medieomtale og reklamer.

Alle kneb gælder!

Det er ikke sikkert, at bankrådgiveren vil give dig rentenedsættelse, men så prøv om du kan få sløjfet et eller flere gebyrer eller få andre vilkårsændringer. Du kan sammenligne det lidt med at stå og forhandle med en bilforhandler. Det er ikke sikkert, at han vil give dig anhængertræk på bilen med i købet, men så prøver du, om du kan få et par vinterdæk og et sæt måtter i stedet for. Alle kneb gælder, og du har intet at tabe, så længe det foregår i en god tone.

Saml jeres bankforretninger

Jo mere du samler af dine bankforretninger i samme bank, jo stærkere står du, lige som med forsikringer. Banken er en købmandsbutik i bogstaveligste forstand, så leg bare bytte bytte købmand med bankrådgiveren.

Tilbyd rådgiveren, at hvis du får de og de nedsættelser, så kan du måske skaffe banken din ægtefælle, bror eller nabo som kunder. I en forhandlingssituation er det vigtigt, at begge parter føler, at de har fået noget med derfra.

Jo færre konti, jo bedre

Det er nemmere at skære ned på renteudgifterne ved ikke at have for mange forskellige indlånskonti og udlånskonti. Er din opsparing fordelt på flere små konti, ville det være en fordel at samle dem på én ”højforrentet” konto. Dog er indlånsrenten meget lav for tiden, så i stedet ville du kunne spare mange renteudgifter ved at bruge opsparingen på at betale af på et evt. dyrt lån.

Unødvendige udgifter

Gå dine bankudgifter igennem, så du sikrer dig, at du ikke har unødvendige udgifter, som f.eks. en forsikring eller en pensionsordning. Ved lånets oprettelse vil bankrådgiveren ofte forsøge at sælge dig nogle tillægsydelser, som de tjener gode penge, men som du ved nærmere eftertanke, måske ikke har så meget at bruge til, når det kommer til stykket. Problemet er, at rådgiveren kan virke meget overbevisende og insisterende, hvorfor man derfor oftest takker ja til tilbuddet. Det kan sammenlignes lidt med en tillægsforsikring på et fjernsyn, hvor man tilkøber op til 5 års garanti. For nogle er det penge direkte ud ad vinduet.

Alle aftaler skal skrives ned

Få en god aftale med din bankAlt, hvad du aftaler med bankrådgiveren på mødet, skal skrives ned. Inden du forlader mødet, skal du have aftalen med ændringer med dig i hånden.

Tjek bankaftalen hvert år

Gennemgå aftalen hvert eller hvert andet år for at sikre dig, at renten og gebyrerne ikke er steget, eller om konkurrenterne har sat deres yderligere ned. Er det tilfældet, så book et nyt møde med nye forhandlinger.

Skift blot bank

Er bankrådgiveren hverken til at hugge eller stikke i, så tøv ikke med at skifte bank – de fleste banker er sultne efter nye kunder. Det kan være en fordel allerede på forhånd at have fundet en eventuel ny bank, så du med ro i sindet kan sige lige ud, at du forlader dem som kunde, hvis ikke du får dine ønsker opfyldt.

Ender det med et bankskifte så få forhandlet hjem, at din nye bank betaler for eventuelle omkostninger ved bankskiftet. Der kan også være omkostninger forbundet fra den gamle bank, hvilke den nye også skal betale. Som sagt, så elsker banker nye kunder, så hold dig ikke tilbage med at stille krav, så længe det er inden for rimelighedens grænse.

Skift bank nemt – få 3 tilbud helt gratis

Hvis du ikke selv har lyst til at storme rundt og tale med banker, har vi løsningen til dig! Sæt dig roligt ned, udfyld ganske få oplysninger – og så lad bankerne kæmpe om at få dig som kunde. Du modtager – ganske gratis – 3 tilbud fra de mest egnede banker direkte til dig!

Få 3 gode tilbud – klik her

Bonustip

Når banken skal kreditvurdere dig og dermed vurdere, om de vil give din rente- og eller gebyrnedsættelse, så er det ikke længere nødvendigvis kun din lønseddel og forbrug, de kigger på. Flere banker er i stigende grad begyndt at kigge dig efter i sømmene på de sociale medier.

Chancen for, at bankrådgiveren kommer forbi din Facebook profil, kan altså være ret stor. Din omgangskreds, de sider du følger og de opslag du laver, fortæller ikke kun noget om dig som person, men ligeledes om du vil være i stand til at kunne tilbagebetale dit lån.

 

Kolde facts om bankverdenen

Din bankrådgiver sidder i banken for at tjene penge til sin chef, hvilket betyder, at du, som kunde, sjældent får de bedste og billigste priser og betingelser, som nævnt ovenover.Bankskifte

Spar tusindvis af kroner årligt

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har tidligere offentliggjort en rapport om konkurrencesituationen på bankmarkedet for privatkunder. Konklusionen er, at alle forbrugere bør blive mere aktive for at opnå de bedst mulige betingelser ved at udfordre og sammenligne bankerne på pris og vilkår.

Rapporten fremhæver også, at en gennemsnitsfamilie kan spare 24.000 kr. årligt ved at skifte fra den dyreste bank til den billigste. De 24.000 kr. er naturligvis en gennemsnitsbetragtning, så nogle kunder vil allerede have de mest konkurrencedygtige priser, hvor andre vil kunne spare væsentligt mere end 24.000 kr. årligt.

Derudover konkluderer rapporten også, at titlen ”bankrådgiver” burde omdøbes til bankekspedient, da den ”rådgivning”, som man får i banken, udelukkende er vejledende, og kun omhandler de produkter, som den pågældende bank sælger.

Svært at sammenligne

At sammenligne priser på bankforretning er desværre ikke så enkelt som at sammenligne prisen på benzin eller en liter mælk. Problemet med finanssektoren er, at hvis bankerne kan få kunderne til at have en præference, som ikke er prisen, så kan de tillade sig at tage en højere pris for en identisk vare og dermed opnå større avance.

I bund og grund er det en meget simpel vare, som bankerne handler med, nemlig penge. Nogle kunder skal bruge penge til en bolig eller en bil, mens andre vil spare op. Bankernes opgave er så at parre og administrere kundernes behov.

Ved at gøre produktudbuddet og produkterne større og mere komplekse bliver det sværere for kunderne at sammenligne priser og indhold, hvorved en evt. præference bliver endnu mere afgørende.

Indhentning af tilbud fra bank

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyse viser, at 8 ud af 10 danskere kun spørger deres egen bank, når de låner penge. 1 ud af 10 spørger kun én anden bank, og den sidste ud af 10 spørger minimum 2 andre banker.

Når Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen hjælper kunder med at indhente tilbud, spørger de som udgangspunkt i kundernes egen bank samt 2 andre banker. Selv med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens store kendskab til markedet, oplever de store afvigelser på de tilbudte priser. Konklusionen er derfor, at kunderne ofte kommer til at betale overpris, hvis ikke de sammenligner prisen på det pågældende lån i flere banker.

Når Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen spørger kunderne, om de er tilfredse med deres bank, er svaret ofte ”ja, min bankmand er da meget flink”! Spørger de derimod til, hvor meget kunderne betaler i renter, omkostninger osv., bliver der stille!

Lumske og skjulte omkostninger

Langt de færreste bankkunder ved, hvor meget de betaler i renter og diverse omkostninger. De, som tror, at de ved det, tager ofte fejl, da renterne ofte ændrer sig, og omkostningerne er svære gennemskue. Af samme årsag ser man eksempelvis yderst sjældent banker markedsføre sig på billige priser i deres reklamer. Bankerne vil ikke konkurrere på det parameter, da det vil blive alt for dyrt for dem.

Når der endeligt reklameres med billige priser, er det typisk fra utraditionelle udbydere. Dette er udbydere som f.eks. BRF Bank, der reklamerer med billig boligkredit, FIH Bank, der reklamerer med høj indlånsrente, Sparindex, der reklamerer med at være Danmarks billigste investeringsforening eller Nordnet, der reklamerer med lav kurtage.

Grunden til at disse udbydere bruger netop prisen som parameter, er fordi at de ved, at de er blandt de billigste på det område, som de reklamerer for. Derudover har de ikke et filialnet og relation mellem rådgiver og kunde som almindelige banker.

Hvis konkurrencen var optimal, ville langt flere kunder benytte sig af tilbuddene fra disse udbydere. Hvis bankekspedienterne virkelig var kundernes rådgivere, ville de gøre dem opmærksom på, at de kan få det ønskede produkt billigere et andet sted.

Dog skal man være ganske naiv, hvis man tror, at bankerne vil sende deres kunder over til konkurrenterne. Bankernes brancheorganisation, Finansrådet, har da også udtalt, at det er vel de færreste ”butikker”, som sender deres kunder over til konkurrenten!

Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyse er det alligevel kun 4 ud af 10 adspurgte, som har svaret, at bankens råd ikke har været oprigtigt og uvildigt. Ligeledes er det kun 3 procent af den danske befolkning, der har valgt at købe sig til uvildig økonomisk rådgivning til trods for at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen anbefaler det.

Anbefaling

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens anbefaling er, at bankerne ændrer titlen ”bankrådgiver” til ”bankekspedient”, og at kunderne skal gøre en mere ihærdig indsats for at finde billigere alternativer end deres egen bank. Begge dele mener Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil blive en realitet, samtidig med at det vil gå op for bankerne, at de skal føre en mere åben og gennemskuelig prisstruktur, som en del af konkurrenceparameterne.

Rapporten fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan opsummeres i nedenstående punkter:

  • Konkurrence – som forbruger bør man blive mere aktiv for at presse sin bank på pris og vilkår
  • Spørg – spørg, forhandl eller sammenlign priser og vilkår med én eller flere banker
  • Undersøg – undersøg om det kan være en fordel for dig at være kunde i mere end én bank
  • Rådgivning – der kan måske være en økonomisk gevinst i at købe uvildig økonomisk rådgivning

Læs mere på på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside, her.

Hvilken type bankkunde er du?

bankkundeSer din bank dig som en god, middelmådig eller dårlig kunde? Neden for har vi specificeret, hvad der kendetegner de 3 grupper af bankkunder. Er din konklusion, at du er en middelmådig bankkunde, så kan du ånde lettet op, da langt de fleste danskere ligger i denne kategori. Det lyder måske ikke videre positivt at være middelmådig, men det er faktisk positivt i disse tider. At være en god bankkunde kræver nemlig en rigtig god og sund økonomi, som det fremgår af nedenstående. Det, som man helst vil undgå, er at komme i kategorien ”dårlig bankkunde”, da man typisk vil betale noget mere i renter og gebyrer.

God bankkunde

  • Høj indkomst – jo flere penge du tjener, jo flere muligheder har du.
  • Historik – det giver tryghed for banken, hvis du er mangeårig kunde – hvis altså din historik er god!
  • Pakke – har du samlet en masse produkter i banken, er du en god bankkunde. Produkterne kunne f.eks. være lån, forsikring, pension osv.
  • Bolig – er gælden i din bolig mindre end boligens værdi, er det et stort plus.
  • Gæld – en god bankkunde har en gældsfaktor på omkring 2 eller derunder. Gældsfaktoren finder du ved at dividere din indkomst op i din gæld.
  • Rådighedsbeløb – et godt rådighedsbeløb er vigtigt. Der findes ikke noget decideret beløb, men du ved bedst med dig selv, om du har mange penge til rådighed til dig selv.
  • Opsparing – ligger du inde med minimum 100.000,00 kr., som ikke er ”øremærket”, så er du med sikkerhed en god bankkunde.
  • Uddannelse – en høj uddannelse er et plus i bankens øjne, da lønnen ligeledes oftest vil være høj.
  • Job – et sikkert job er rigtig meget værd i bankens øjne. Banken kigger på hvilken branche, du er i, og har du et godt job samt en god historik hos din arbejdsgiver, så er det et stort plus.
  • Overblik – du har styr på din økonomi, hvad angår indtægter og udgifter samt brugen af netbank.

Middelmådig bankkunde

  • Boliggæld – er din boliggæld for høj, dvs. overstiger 80 procent af boligens værdi, så kan du risikere at ryge ned som dårlig bankkunde. Sørg derfor for ikke at have overbelåning.
  • Insolvent – er du insolvent, men har du ellers styr på økonomien, så er det ikke så slemt. Men muligheden for at skifte bank eller forhandle rente er ikke god.
  • Andelsbolig – andelsboliger er en svær størrelse, da andelsboliglån normalt har en højere rente. Umiddelbart kan man, som andelshaver, ligge i alle 3 lag, men oftest vil man ligge i midterfeltet.
  • Rådighedsbeløb – der skal være luft i økonomien,
  • Halv pakke – jo flere produkter du har samlet i banken jo bedre. Du kan sagtens være en god bankkunde uden at være en god forsikringskunde.
  • Vilje – det er vigtigt at vise banken den rette vilje ved f.eks. at sætte ekstra til side eller betale ekstra meget af på dine lån.
  • Overblik – der er nogenlunde styr på økonomien, men du har ikke det fulde overblik. Skal du til møde i banken, så sørg for at forberede dig godt, så du kan svare på deres spørgsmål.

Dårlig bankkunde

  • RKI – står du i RKI registeret, så kan du ikke låne en krone i banken.
  • Insolvent – er du insolvent med lav indkomst, står du en i højrisikabel situation, som er svær at komme ud af.
  • Indkomst – er din løn lavere end gennemsnittet, kan banken være svære at samarbejde med.
  • Betaler ikke til tiden – betaler du ikke dine regninger til tiden, viser det, at du er ustabil.
  • Overtræk – det trækker ned, hvis du konstant har overtræk på kontoen.
  • Forbrugsgæld – det trækker meget ned, hvis du har det ene forbrugslån efter det andet.
  • Rådighedsbeløb – hvis dine udgifter overstiger dine indtægter, har du et meget utilfredsstillende rådighedsbeløb.
  • Opsparing – sparer du ikke op, og hæver du evt. din pension i utide, så ser det meget skidt ud i bankens øjne.
  • Uddannelse – manglende uddannelse glæder bestemt ikke banken.
  • Overblik – du bruger mange flere penge end du tjener. Dine regninger bliver ikke betalt, og du benytter dig hverken af PBS eller netbank.

Få gratis tilbud fra 3 banker

Lad bankerne slås om at give dig det bedste tilbud på banklån og andre bankforretninger – det betaler sig!